There And Back Again – Part 1

לפני שבועיים ומספר שעות חזרנו מטיול של חודש בארצות הברית. במובנים רבים זה היה חלום שהתגשם, לא הזדמן לי ליהנות מחופש כל כך ארוך מאז.. ובכן, החופש הגדול האחרון שלי. והוא היה בשנת 2005. זו הפעם השנייה שלנו בארה"ב (ניו יורק קונקרטית), כשהפעם הראשונה הייתה באורך .. יומיים. לא ממצה בעליל.
כמה אמריקאי
לפני שמתחילים:

• מדיניות התמחור מעצבנת ובה המחיר שכתוב על המוצרים הוא לפני המסים. המסים עצמם משתנים לפי מדינה ולפי מה שקונים (יש מקומות שמזון פטור ממס, למשל).
  • מקובל לתת טיפים בכל מקום, והטיפים לא זולים. מדריך הסיור מצפה לקבל טיפ, איש המזוודות באוטובוס מצפה לטיפ וכמובן שגם המלצר והברמן. טיפ לשירות ממוצע הוא 15% מסך הארוחה, ואילו על שירות טוב ומעלה אנו מצופים לשלם 18%-20% נוספים.
  • המחירים שמופיעים באתרים הרשמיים של כל בית עסק הם כמעט תמיד גבוהים יותר ממה שניתן להשיג – בתי מלון, טיסות וכרטיסים למוזיאונים והצגות. אחרי שבחרתי את מה שרציתי לקנות, הרצתי בגוגל וכמעט תמיד הצלחתי להשיג הנחה משמעותית (40$ במחיר של מלון בווגאס, למשל).
  • גישת הדקה ה-90 – לא בארצות הברית. מי שמזמין בדקה ה-90 ייהנה ממחירים גבוהים ב-30%. יש מקומות להיות ספונטניים בהם, נסו לצמצם אותם כך שלא יכאב בכיס.
  • Outlets, Outlets, Outlets. הם בכל מקום. תהנו מהם ואל תשכחו את מגבלות המשקל ביציאה מארה"ב (23 ק"ג\50 פואנד למזוודות, 8 ק"ג לטרולי ועוד תיק מחשב\מצלמה).
  • אל תצפו לאכול בריא, לא כשחיים ממסעדה למסעדה. אין פה כמעט ירקות, ואלו שקיימים לא ממש טעימים.

אז הנה לפניכם חודש וכמעט 36,000 ש"ח. חלק 1.

ניו יורק:
מנהטן מהיםניו יורק היא הבירה העולמית של.. הכל! יש פה הכל, ובגדול. תרבות, אמנות, אוכל, פיסות טבע ומה לא. משום מה (אולי כי אנחנו לא חובבים גדולים של אמנות) לא היינו במוזיאונים בכלל. רבים יגידו שיש בניו יורק מספר מוזיאוני אומנות שהם בגדר חובה, אבל הצלחנו ליהנות מהטיול גם בלעדיהם. אולי כי כשהגענו לעיר היינו הלומי ג'ט לג, והסתובבנו כסהרוריים כמה ימים טובים.

נחתנו ב-JFK אחרי הטיסה המתישה. לא הייתי בלה-גווארדיה, אבל JFK הוא בהחלט פחות נוח תחבורתית מניוארק, במיוחד עם בלהגיע למנהטן עסקינן. זה המקום לציין לטובה את התחבורה הציבורית הנהדרת בניו יורק. יש לנו בארץ כל כך הרבה מה ללמוד מחברינו מעבר לים, והרכבת התחתית בניו יורק הוא דוגמה מצוינת לתחבורה ציבורית אמינה ונוחה. האנשים המוזרים שרואים ב-Subway הם לגמרי חלק מהחוויה.
ההתמצאות בעיר מאוד נוחה הודות לשיטת הרחובות (חוצים את העיר לרוחב) והשדרות (חוצות את העיר לאורך).

אכלנו בניו יורק כל דבר שהוא ניו-יורקי. שתינו קפה ב-Starbucks, אכלנו פיצה (עוד על פיצות טובות – בפוסט הבא), צ'יזבורגר, סושי, בייגלים ויוגורטים לרוב. מה לא? ירקות פחות פופולאריים פה, וגם פחות טעימים (ע"ע פוסט קודם).

זה רק נראה כמו סבארו

התמזל מזלי (או שמא?) וחברתי הטובה ביותר גרה מזה מספר שנים במנהטן. מלונות בעיר לא זולים בכלל, ואין ספק שזה היה חיסכון אדיר (וגם כיף אדיר). תודה חן (ונוי)! גרנו למעשה ב-Upper West Side, במקום מרכזי ליד תחנה של הרכבת התחתית. קנינו חופשי-שבועי שכזה, שהיה מאוד שימושי (תמורת 29$ לאדם) והלכנו המון ברגל.

מספר המלצות קונקרטיות:

• השיט והסיור בפסל החירות מאוד מעניין ואינפורמטיבי. הביקור ב-Ellis Island היה די משעמם ונתן לי תחושה רעה (קונוטציות שואה וכו').
  • South Street Seaport הוא שילוב בין קניון לשוק שנמצא בדרום-דרום העיר, ממש ליד גשר ברוקלין. אכלנו שם צהריים והוטרדנו על ידי איטלקי-אמריקאי בן 58 שפשוט לא הפסיק לדבר, בעודו מספר לנו על האקסית הטיפשה שלו, העבודה והניתוחים שהוא עבר. חוץ מזה, שווה ביקור. לא חושבת שהוא אורב שם לתיירים.
  • 2 תצפיות נהדרות על העיר הן מ-Rockafeller Center וכמובן ה-Empire State Building הידוע. לא מומלץ לאנשים עם פחד גבהים. הלכנו לראשונה ביום ולשנייה בלילה, היה מהמם.
  • דרום העיר הוא מקום קסום ונהדר להסתובב בו. גילינו יוגורטיה נהדרת (שאין לי מושג היכן היא הייתה בדיוק) לאחר שוטטות מסיבית בערך מרחוב 23 עד שנגמרים המספרים ומתחילים השמות. הרבה בתי קפה, פארקים חמודים וחנויות.
  • Harlem Gospel Tour. תמורת 55$ תקבלו סיור מעמיק ומעניין בצפון העיר, וגם מיסה-גוספל-סטייל. בחיי שהם נכנסו לזה לא פחות מהחרדים הממלמלים והמתנדנדים שאנחנו רואים בכותל, עם הידיים למעלה וקריאות ה-"Praise the lord!".
  • בתור סטודנטית לביולוגיה נהניתי באופן בלתי ניתן לתיאור מה-American Museum of natural history. התערוכות היו יפיפיות ומרתקות, וגם נתנו לי הזדמנות להסביר בהרחבה על דברים שלמדתי ולא הזדמן לי לדבר עליהם בקול רם.
  • מחזות זמר. בגישת ה"לא לקנות בדקה ה-90" קניתי מראש כרטיסים ל-Wicked, *ה*מחזמר של ברודווי, ב-75$. מחיר מעולה. רבים ימליצו לקנות באותו היום בדוכן ה-TKTS שב-Times Square, אז אל. תקנו מראש, יותר זול וגם סבבה של מקומות. רק אל תאחרו ב-50 דקות.

סה"כ זמן בניו יורק – 7.5 ימים (בתחילה ובסוף הטיול בחוף המזרחי).

מנהטן בלילה, מהאמפייר סטייטאני התאהבתי.